Första anhalten:
L
ondon


Delar av en tämligen omfattande utrustningslista. Allt ska ned i bärsäck 90. Flyg till London, Heathrow.

Efter en timme med tunnelbana från Heathrow, två byten.

West India Docks, South dock. Här, bland skyskraporna, ligger Gladan och Falken för livsmedelsbunkring. Drivmedel har man bunkrat i Frankrike, smutsig diesel som det kommer att visa sig.

Den forna kofferdisthamnen med sina lagerbyggnader och kranar är nu ett fashionabelt område med lyxbostäder och eleganta kontor.


Vi skymtar The Millennium Dome bortom dockorna och slussarna

 

Lägg märke till fönsterraden under bogsprötet. Flera hus har bostäder i bottenvåningen med helglasad vardagsrumsvägg mot gatan. Inget privatliv där inte.

 

Sista natten vid kaj. I morron stundar intensiv aktivitet och avgång

 

Kvällsskaffning utanför kabyssen

 

Skeppsvård. Allt skall vara sjömansmässigt. Mässing skall vara putsad......

 

.... och däck är till för att svabbas.

 

Ordergivning på akterdäck. Nakterhuset är tydligen inte färdigputsat.

 

Gunrummet

 

Gunrummet

 

Allt skall vara i topptrim före avgång

 

Gladan, som ligger långskepps Falken, ska gå hem till Sverige för besättningsbyte

Mera ordergivning

 

Andreofficeren (2.O), Förstekocken (1.kock) och Sekonden

 

Fartygschefen (FC)

 

 

En av de fyra skepparna ger order per skepparpipa

 

Nästan alla är ombord

 

Skeppsnummer 131, 224 och 402 (se föregående bild) använder rasten till att öva inför förestående prov i sjömaning. (Skylightfoto)

 

Sjökort för första dygnet hålls på plats på navigationsbordet av träklädda blytyngder

 

Hamnagenten har sett till att livsmedel för resan har levererats

 

Nu gäller det att sortera och stuva

 

Alla skrymslen tas i anspråk, här stuvas mineralvatten under däck

 

Byssan

 

 

Gästande kommendör konverserar hamnpolisen och lotsen under överinseende av FC

Gladan lägger ut med hjälp av sin RIB-båt. Bogseraren i bakgrunden känner sej snuvad på arvodet.

 

Vi vinkar farväl till Gladan och hennes besättning

 

Skeppsbåten hissas upp i dävertarna

 

Minsann är det inte en londonbobby som passerar

 

Besökande kommendören styr mot slussen.
Träkonstruktionen på durken är den ena av "Chefens hundar". De är till för att rorsman skall kunna stå stadigt och säkert även när fartyget lutar.

 

Gladan ligger före oss

 

Adjö till Canary Wharf, West India Docks och South Dock.

RIB-båtarna har gjort sitt och tas nu ombord i respektive fartyg

 

Timmerman och Brassen (maskinist och maskinchef)

Sista slussporten

Nu bär det ut på Themsen

Här slutar hamnpolisens ansvar. Nu tar lotsen över.

The Millennium Dome

Hoppsan! Dom glömde visst att ta med sej akterskeppet. Eller kan det vara så att det bedrivs någon form av utbildning där?

Thames Barrier är en 20 meter hög och 520 meter lång höj- och sänkbar översvämningsbarriär i floden Themsen, öster om London.

Thames Barrier sträcker sig över Themsen vid Woolwich Reach och har som uppgift att skydda London mot översvämningar orsakade av stormflod eller springflod.

 

Thames Barrier är dimensionerad för att klara den typ av stormflod som drabbade Nordsjön 1953, vilket initierade denna konstruktion. Fördämningen är världens näst största rörliga fördämning, efter Oosterscheldekering i Nederländerna, och stod klar 1982.

Snart är vi ute i Engelska kanalen. Vi passerar Gladan för motor.

 

Lotsen lämnar oss åt vårt öde

 

There'll be bluebirds over the white cliffs of Dover

 

Skeppsläkaren ser med tillförsikt fram mot en frisk seglats

 

Vid pilspetsen: Isle of Dogs med Canary Wharf

Våra skonerter låg vid "u" i South Dock

Känns bilden igen? Javisst är det samma område som på kartan ovanför men detta är år 1940.


Klicka på Engelska Kanalen
så fortsätter vi seglatsen