Andra seglatsen:
Biscaya
Oh, buga dej du brusande Biscaya där vi gå .......

Så är vi till sjöss igen. Solen skiner, måttlig vind, 10 knop.
Kadetterna kämpar med tågvirke, segelgarn, märlspikar och splitshorn. Alla ska åstadkomma en godkänd elevtamp.
Infanterimajorens elevtamp svävar välförtjänt strålglansomvärvd ovanför kadetterna. Ögonsplits, kortsplits och fallrepsknop. Kardelerna är rundtaglade. Om man tittar noga så finns där som lite extra en treslagen valknop och en sydd tagling.

Lektion på däck. Här lär vi oss sjömanstermer.
Se också https://www.sjofartsverket.se/sv/Valkommen-till-seatime/Sjokultur/Sjomanstermer/

....och seglen står spända som sköldar. Nja kanske inte men god vind har vi.

En liten segelbåt där ute. Vi tar en närmare titt.

En svensk båt! Det är faktiskt en officer i Svenska flottan på semesterseglats, väl känd av flera ombord i vår egen båt.

Ouessant

Det drar ihop sej till brand-, räddnings- ochsjukvårdsövningar

Brand i maskin! En man kvar där nere. Rökdykare på väg ner. Skönt att det bara är övning.

Och här släpas figuranten upp på däck. Brassen och FC verkar ta det lugnt.

Doktorn frågar kamraterna "Hur ska vi få liv i den stackarn?"

Sekonden tar solhöjden bara för att han vet hur man gör. Vi har ju GPS.

Delfiner

Brassen är återigen bekymrad över den tjocka avgasröken. Här tar ett prov på det avgasblandade kylvattnet.

Det ser inte bra ut. Måste ta ett prov på dieseloljan.

Det var ingen vacker syn. Det tog inte lång stund förrän man kunde se en rejäl bottensats av orenligheter. Strax efteråt börjar motorn låta illa.
Inga problem, vi är ju på en segelbåt. Dock är det enligt internationell sjöfartslag inte tillåtet att inte ha fungerande motor i högsjöfart.
Vi får köra hjälpmotorn för att förse oss med den elektricitet som behövs för bl a navigations- och sambandssystemen.

Soluppgång på Biscaya

.....och så ut igen och alle man till väders. När orkanens alla djävlar på atlanten gå till dans, och för jämnan ska en sjöman va' till hands.
Fast här är det bara övning och träning.

Skeppsbåten är uthängd för att ge mer plats för utbildning och övning av olika slag på däck

Visst är den vacker !

Ständigt en livbojspost på plats på läsidan.

Mera tjänst till väders

Fysisk träning med levande redskap

Så hissar man segel för hand

Så lägger man fast på koffernagel

Nej, det är inte golvmoppar på linan, det är lusplattingar.
Lusplattingar tillverkas av kasserat tågvirke och används som skamfilningsskydd.

Brassen har konstaterat att motorn har tagit allvarlig skada. Reservdelar och mekaniker från Sverige är på väg. FC har beslutat att gå in till A Coruña i Spanien.

Vi har gott om högteknologiska och strömkrävande navigationshjälpmedel och sambandsmedel.

Skeppsklockan med sin fockedrevsudd

Lunchen under tillredning.

Här övas kast med livlina

Doktorn och Brassen tar sej en förmiddagsfika

Här instrueras i fastläggning på pollare

Materielunderhåll pågår fortlöpande. Här är det en åra som slipas för att sedan lackas.

“Beluga Projects Logistic” is the leading expert in oversized and heavy cargo logistics in Russia and CIS(about a dozen former Soviet republics)

Vi närmar oss land

Förtöjningslinorna ordnas för snabb hantering

Där skymtar vi A Coruña

Herculestornet

Det är alltid mycket folk på däck när vi närmar oss hamn.

Hamninloppet

Fartygschefen kontrollerar att det inte ligger några fientliga örlogsfartyg i hamnen

Museo Arqueolóxico e Histórico Castelo de Santo Antón

Och så glider vi sakta in mot kaj.

Klicka på Herculestornet så kommer Du
till den sista avdelningen ; A Coruña