Första anhalten:
London |
Delar av en tämligen omfattande utrustningslista. Allt ska ned i bärsäck 90. Flyg till London, Heathrow.
Efter en timme med tunnelbana från Heathrow, två byten.
West India Docks, South dock. Här, bland skyskraporna, ligger Gladan och Falken för livsmedelsbunkring. Drivmedel har man bunkrat i Frankrike, smutsig diesel som det kommer att visa sig.
Den forna kofferdisthamnen med sina lagerbyggnader och kranar är nu ett fashionabelt område med lyxbostäder och eleganta kontor.
Vi skymtar The Millennium Dome bortom dockorna och slussarna
Lägg märke till fönsterraden under bogsprötet. Flera hus har bostäder i bottenvåningen med helglasad vardagsrumsvägg mot gatan. Inget privatliv där inte.
Sista natten vid kaj. I morron stundar intensiv aktivitet och avgång
Kvällsskaffning utanför kabyssen
Skeppsvård. Allt skall vara sjömansmässigt. Mässing skall vara putsad......
.... och däck är till för att svabbas.
Ordergivning på akterdäck. Nakterhuset är tydligen inte färdigputsat.
Allt skall vara i topptrim före avgång
Gladan, som ligger långskepps Falken, ska gå hem till Sverige för besättningsbyte
Mera ordergivning
Andreofficeren (2.O), Förstekocken (1.kock) och Sekonden
Fartygschefen (FC)
En av de fyra skepparna ger order per skepparpipa
Nästan alla är ombord
Skeppsnummer 131, 224 och 402 (se föregående bild) använder rasten till att öva inför förestående prov i sjömaning. (Skylightfoto)
Sjökort för första dygnet hålls på plats på navigationsbordet av träklädda blytyngder
Hamnagenten har sett till att livsmedel för resan har levererats
Nu gäller det att sortera och stuva
Alla skrymslen tas i anspråk, här stuvas mineralvatten under däck
Byssan
Gästande kommendör konverserar hamnpolisen och lotsen under överinseende av FC
Gladan lägger ut med hjälp av sin RIB-båt. Bogseraren i bakgrunden känner sej snuvad på arvodet.
Vi vinkar farväl till Gladan och hennes besättning
Skeppsbåten hissas upp i dävertarna
Minsann är det inte en londonbobby som passerar
Besökande kommendören styr mot slussen.
Träkonstruktionen på durken är den ena av "Chefens hundar". De är till för att rorsman skall kunna stå stadigt och säkert även när fartyget lutar.
Gladan ligger före oss
Adjö till Canary Wharf, West India Docks och South Dock.
RIB-båtarna har gjort sitt och tas nu ombord i respektive fartyg
Timmerman och Brassen (maskinist och maskinchef)
Sista slussporten
Nu bär det ut på Themsen
Här slutar hamnpolisens ansvar. Nu tar lotsen över.
The Millennium Dome
Hoppsan! Dom glömde visst att ta med sej akterskeppet. Eller kan det vara så att det bedrivs någon form av utbildning där?
Thames Barrier är en 20 meter hög och 520 meter lång höj- och sänkbar översvämningsbarriär i floden Themsen, öster om London.
Thames Barrier sträcker sig över Themsen vid Woolwich Reach och har som uppgift att skydda London mot översvämningar orsakade av stormflod eller springflod.
Thames Barrier är dimensionerad för att klara den typ av stormflod som drabbade Nordsjön 1953, vilket initierade denna konstruktion. Fördämningen är världens näst största rörliga fördämning, efter Oosterscheldekering i Nederländerna, och stod klar 1982.
Snart är vi ute i Engelska kanalen. Vi passerar Gladan för motor.
Lotsen lämnar oss åt vårt öde
There'll be bluebirds over the white cliffs of Dover
Skeppsläkaren ser med tillförsikt fram mot en frisk seglats
Vid pilspetsen: Isle of Dogs med Canary Wharf
Våra skonerter låg vid "u" i South Dock
Känns bilden igen? Javisst är det samma område som på kartan ovanför men detta är år 1940.
Klicka på Engelska Kanalen
så fortsätter vi seglatsen